امروز دوشنبه  ۱۶ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۲۹- ۱۱:۱۰

ویژگی‌ها و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران

.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران براساس قانون پذیرفته می‌شوند، از تسهیلات و حمایت‌های مندرج در قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی برخوردارند. پذیرش این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها تابع شرایط عمومی‌پذیرش سرمایه خارجی و بر مبنای ارائه درخواست کتبی از سوی سرمایه‌گذار خارجی و رعایت ضوابط مقرر در آیین‌نامه این قانون است. همچنین پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

1 ـ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

ب) سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب ترتیبات قراردادی، شامل انواع روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری، «بیع متقابل» و «مشارکت مدنی»

سرمایه‌گذاری‌های تحت پوشش و حمایت قانون دارای ویژگی‌ها و تسهیلات مشترک یا خاص به شرح زیر هستند:

الف) ویژگی‌ها و تسهیلات مشترک:

- سمایه‌گذاران خارجی از رفتار یکسان با سرمایه‌گذاران داخلی برخوردارند.

- ورود سرمایه نقدی و غیرنقدی خارجی صرفاً براساس مجوز سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و به مجوز دیگری نیاز نیست.

- حجم سرمایه‌گذاری خارجی در هر مورد تابع هیچ محدودیتی نیست.

- سرمایه خارجی در قبال ملی شدن و سلب مالکیت تضمین می‌شود و سرمایه‌گذار خارجی در این موارد حق دریافت غرامت دارد.

- انتقال اصل سرمایه، سود سرمایه و منافع حاصل از بکارگیری سرمایه به صورت ارز و حسب مورد به صورت کالا به ترتیبی که در مجوز سرمایه‌گذاری آمده است، امکان‌پذیر است.

- آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه اقتصادی سرمایه‌پذیر تضمین شده است و در صورت ممنوعیت صادرات، کالای تولیدی در داخل به فروش رسیده و حاصل آن به صورت ارز از طریق شبکه پولی رسمی‌کشور قابل انتقال به خارج است.

ب) ویژگی‌ها و تسهیلات خاص:

1-  سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی:

1 1 : سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌های مجاز برای فعالیت بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

2 1 : محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد.

2-  سرمایه‌گذاری در چارچوب ترتیبات قراردادی:

1 2 : جبران زیان سرمایه‌گذاری خارجی ناشی از ممنوعیت یا توقف اجرای موافقت‌نامه مالی بر اثر وضع قانون یا تصمیمات دولت، حداکثر تا سقف اقساط سررسید شده، توسط دولت تضمین می‌شود.

2 2: در روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری و مشارکت مدنی، خرید کالا و خدمات تولیدی طرح مورد سرمایه‌گذاری توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد، در مواردی که دستگاه دولتی خریدار انحصاری یا عرضه‌کننده کالا و خدمات تولیدی با قیمت یارانه‌ای باشد، در چارچوب مقررات قانونی تضمین می‌شود.

لازم به تأکید است که به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مدنظر و سایر حوزه‌های مختلف در سراسر کشور، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران آمادگی دارد تا ضمن میزبانی جلسات با متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی و صاحبان فرصت (پروژه‌های) سرمایه‌گذاری، هماهنگی‌های لازم جهت بازدید میدانی از طرح‌ها و همچنین مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف و برگزاری جلسات با سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط را فراهم نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما