امور کنسولی

ثبت ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی

بر اساس ماده 1060 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی  موکول به اجازه دولت است. مرجع صادرکننده این اجازه در داخل کشور وزارت کشور و در خارج از کشور، نمایندگان سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران به نیابت از طرف وزیر کشور می باشند. این اجازه اصطلاحا پروانه زناشویی نامیده می شود.

هموطنان عزیزی که قصد ثبت ازدواج دارند، می توانند بعد از ثبت نام و بارگذاری مدارک مربوطه و دریافت کد رهگیری از سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir  به سفارت  مراجعه و با ارائه مدارک زیر، تقاضای صدور پروانه زناشویی و ثبت ازدواج رسمی خود را مطابق مقررات ایران بنمایند.

مدارک لازم:

1)ارائه اصل شناسنامه ایرانی زوجه (خانم)،

 دارندگان شناسنامه های المثنی باید از طریق وکالت به بستگان خود در ایران و مراجعه به حوزه صادر کننده شناسنامه فرد و اداره کل ثبت احوال امور خارجه (واقع در خیابان امام خمینی، چهار راه شیخ هادی) و اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه (واقع در میدان امام خمینی، جنب موزه پست، ساختمان شماره ۳) نسبت به تهیه و ارایه گواهی تجرد نیز اقدام نمایند

2)ارائه اصل گذرنامه زوجین

3)ارائه اصل مدرک اقامتی معتبر زوجه (خانم)

4)اصل گواهی ازدواج شرعی مرد و زن، صادره از مسجد کبود ایروان و یا کلیسا

5)اصل گواهی سلامتی مرد و زن مبنی بر نداشتن امراض مانع از ازدواج (تالاسمی، هپاتیت، ایدز، بیماری های مقاربتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر) دکتر ایرانی مورد تایید سفارت

چنانچه از ازدواج شرعی و محلی بیش از یکسال گذشته باشد یا درصورتی که زوجین دارای فرزند می باشند نیازی به ارائه گواهی نامه بهداشتی نمی باشد.

6)اصل گواهی ازدواج رسمی محلی (زاکس)

 7)اصل اجازه نامه رسمی ولی زوجه (پدر و یا جد پدری) با ازدواج، چنانچه ازدواج اول باشد. در صورت فوت ولی ارائه گواهی وفات صادره اداره ثبت احوال ایران الزامی است.

*چنانچه ولی زوجه مقیم خارج از کشور باشد می تواند با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت خود، نسبت به تنظیم سند اجازه نامه اقدام و چنانچه ولی مقیم ایران می باشد، با مراجعه به دفاتر رسمی نسبت به تنظیم سند اجازه نامه اقدام نماید.

8)اصل گواهی تولد مرد به همراه ترجمه

افرادی که در خارج از ارمنستان متولد شده اند ، می بایست گواهی ولادت را از کشور مربوطه اخذ و به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور برسانند

9)اصل گواهی تشرف زوج (آقا) به دین مبین اسلام در صورتی که مرد غیر مسلمان باشد.

( برای دریافت گواهی تشرف به مسجد کبود ایروان مراجعه نمایید.)

10)ده قطعه عکس جدید 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عینک تیره و پشت نویسی شده زوج و

ده قطعه عکس جدید 4*3 تمام رخ، بدون کلاه، عینک تیره و پشت نویسی شده با رعایت حجاب کامل اسلامی زوجه

11)اصل گواهی تجرد مرد (اختیاری و در صورت درخواست زن)

12)اصل گواهی عدم سوءپیشینه مرد (اختیاری و در صورت درخواست زن)

13) اصل گواهی صادره مقامات ذی ربط کشور ارمنستان مبنی بر استطاعت مالی مرد (اختیاری و در صورت درخواست زن)

14)تعهدنامه ثبتی و رسمی مرد، مبنی بر پرداخت هزینه و نفقه زن و اولاد و هرگونه حق دیگری که زن نسبت به مرد  در صورت بدرفتاری، ترک و یا وقوع طلاق پیدا کند (اختیاری و در صورت درخواست زن)

*درصورت رضایت زوجه مبنی بر عدم اخذ موارد 11 تا 14 مراتب باید کتباً توسط وی به نمایندگی اعلام گردد.

15) پرداخت هزینه های مربوط به ثبت ازدواج و صدور پروانه زناشویی برابر جدول تعرفه هزینه های کنسولی که در بخش مربوطه ذکر شده است.

 یادآوری مهم : حضور مرد و زن در محل سفارت برای امضای اسناد ازدواج الزامی است.

*  جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می توانید در کانال تگرام سفارت عضو شوید. *