امور کنسولی

ثبت فوت

 با توجه به ماد ه  1001قانون مدنی و 22 قانون ثبت احوال ، وفات ایرانیان در خارج از کشور باید به مامورین کنسولی محل اقامت اعلام و توسط نزدیک ترین خویشاوند متوفی یا افرادی که قانون مجاز دانسته است تقاضای ثبت فوت متوفی گردد.

 نظر به اینکه فوت هر فرد دارای آثار حقوقی و اداری نظیر ارث ، تدفین جسد متوفی در محل وقوع فوت و یا انتقال آن به ایران می باشد، لذا لازم است به محض وقوع فوت هموطنان گرامی ، مراتب را سریعا به نزدیک ترین بستگان متوفی در کشور محل فوت (ارمنستان) و یا ایران و این سفارت اطلاع دهند.

 هموطنان گرامی ساکن درحوزه این سفارت می توانند در صورت فوت بستگان خود با تهیه مدارک ذیل جهت ثبت فوت متوفی مراجعه نمایند.

 

مدارک مورد نیاز:

1- اصل شناسنامه جدید متوفی یا گذرنامه معتبرایرانی و یا کارت شناسائی ملی

2- اصل گواهی فوت صادره از طرف مقامات ذیربط ارمنستان

3- اصل شناسنامه جدید اعلام کننده یا گذرنامه معتبرایرانی و یا کارت شناسائی ملی

5- اصل شناسنامه همسر بمنظور درج واقعه فوت

 

یادآوری :

- مشخصات متوفی درگواهی فوت ارمنستان با مدارک معتبر ایرانی وی ( ازقبیل شناسنامه،گذرنامه و یا کارت شناسائی ملی) باید دارای مطابقت کامل باشد.چنانچه مندرجات هر یک از مدارک ابرازی مخدوش یا دارای اشکال باشد , ثبت فوت تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد

- بانوان ایرانی برای درج واقعه فوت همسر خارجی خود در شناسنامه معتبر ایرانی می توانند با ارائه اصل گواهی فوت ارمنستان همسر،  شناسنامه و پروانه زناشویی ، تقاضای درج فوت همسر در شناسنامه خود را بنمایند.

- درصورت تمایل به انتفال جسد و تدفین متوفی درایران با سفارت برای انجام تشریفات اداری تماس حاصل نمایید.

- ثبت واقعه فوت بدون هزینه می باشد مگر آنکه اعلام کننده ؛ متقاضی خلاصه رونوشت وفات باشد که در آن صورت رسید هزینه مذکور بر اساس جدول تعرفه های کنسولی دریافت می گردد

- در صورت عدم ارایه اصل شناسنامه و گذرنامه متوفی ، ثبت فوت میسر نخواهد بود

- چنانچه متوفی هیچ گونه خویشاوندی در محل نداشته باشد , ثبت فوت با کسب مجوز از اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه ایران میسر خواهد بود.

- در صورتی که علت فوت غیر طبیعی باشد گزارش پلیس و پزشکی قانونی الزامی می باشد.

 

پس از تهیه مدارک فوق الذکر، با مراجعه به سامانه میخک به آدرس HTTPS://MIKHAK.MFA.GOV.IR    یکی از بستگان و یا آشنایان متوفی درخواست ثبت فوت را به صورت الکترونیکی انجام داده و پس از بارگذاری مدارک در آن سامانه، کد رهگیری دریافت نمایند. لازم به ذکر است اعلام کننده واقعه فوت بایستی با کد ملی متوفی در سامانه میخک وارد شود.

*  جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می توانید در کانال تگرام سفارت عضو شوید. *