امور کنسولی

ثبت طلاق

  به موجب ماده 31 قانون ثبت احوال مصوب 1353  وتبصره ذیل ماده 15  قانون حمایت خانواده  مصوب 1392، واقعه طلاق ایرانیان مقیم خارج ازکشور که ازدواج آنان درشناسنامه درج گردیده باشد، بنابرتقاضای آنان و ارائه مدارک لازم، توسط مامورین کنسولی به ثبت خواهد رسید. درخواست ثبت طلاق از طرف ایرانیان مقیم حوزه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان  به چهار حالت زیر امکان پذیر می باشد:

 گزینه های ثبت طلاق

 حالت اول  -  درخواست ثبت طلاق براساس تقاضای مشترک مرد و زن :

پس از انجام طلاق محلی (زاکس) و طلاق شرعی، مرد و زن به اتفاق یکدیگر و با مراجعه حضوری به سفارت و ارائه مدارک ذیل تقاضای ثبت طلاق می نمایند.

مدارک لازم:

1- اصل شناسنامه معتبر مرد و زن

2- اصل و یک نسخه تصویر گواهی اجرای صیغه طلاق شرعی که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان توسط مراجع قابل قبول نمایندگی جاری شده باشد.

 3- اصل ویک نسخه تصویرحکم طلاق قطعی دادگاه ارمنستان که با حضورمرد وزن و یا وکلای رسمی آنان صادرشده باشد. ( به همراه ترجمه فارسی حکم طلاق )

4- یک قطعه عکس جدید با زمینه روشن از مرد و زن ( عکس بانوان با رعایت حجاب اسلامی باشد)

5- اصل سند ازدواج ( درصورت دراختیار داشتن) و یک نسخه تصویر صفحات یک  تا پنج.

6- پرداخت هزینه ثبت طلاق  بر اساس جدول هزینه های خدمات کنسولی پرداخت در بانک ملت ایروان

7- اصل ترجمه فارسی حکم قطعی طلاق دادگاه ارمنستان           

 پس از تهیه مدارک فوق الذکر، با مراجعه به سامانه میخک به آدرس https://mikhak.mfa.gov.ir یکی از زوجین درخواست ثبت طلاق را به صورت الکترونیکی انجام داده و پس از بارگذاری مدارک در آن سامانه، کد رهگیری دریافت نمایند. سپس همراه با مدارک فوق به سفارت مراجعه فرمایند..

توجه:

الف- ضمن اینکه زوجین باید مقیم ارمنستان باشند ، حضور مرد و زن به منظور ارائه درخواست و مدارک لازم در سفارت  الزامی است.

ب- چنانچه نوع طلاق (شرعی) رجعی باشد، ثبت طلاق منوط به گذشت 90 روز از اجرای صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع خواهد بود.

ج- مراجع قابل قبول این سفارت برای اجرای صیغه شرعی طلاق، مسجد کبود ایروان حاج آقای موحدی فر می باشد. ضمنا اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی (مسیحی، زرتشتی و کلیمی) این گواهی را از مراجع دینی و مذهبی خود دریافت می نمایند.

 

حالت دوم - ثبت طلاق بر اساس درخواست مرد:

 پس از انجام طلاق آلمانی و طلاق شرعی ، مرد با مراجعه حضوری به سفارت و ارائه مدارک ذیل تقاضای ثبت طلاق می نماید. مراتب توسط سفارت به زن جهت همکاری برای ثبت طلاق اطلاع رسانی می گردد. چنانچه زن ظرف مهلت یک ماه از تاریخ اطلاع رسانی برای ثبت طلاق همکاری ننماید واقعه طلاق برحسب تقاضای مرد و مراجعه حضوری وی به ثبت خواهد رسید.

مدارک لازم:

1- اصل شناسنامه معتبر مرد

2- اصل و یک نسخه تصویر گواهی اجرای صیغه طلاق شرعی که توسط مراجع قابل قبول نمایندگی جاری شده باشد.

3- اصل و یک نسخه تصویر حکم طلاق قطعی دادگاه ارمنستان که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان صادر شده باشد. ( به همراه ترجمه فارسی حکم طلاق )

4- اصل سندازدواج ( درصورت دراختیار داشتن ) و یک نسخه تصویر از صفحات یک تا پنج

5- نشانی پستی و شماره تلفن همسر در ارمنستان

6- پرداخت هزینه ثبت طلاق  بر اساس جدول هزینه های خدمات کنسولی

7-اصل ترجمه فارسی حکم قطعی طلاق دادگاه ارمنستان

 توجه:

الف- ضمن اینکه زوجین باید مقیم ارمنستان  باشند حضور متقاضی به منظور ارائه درخواست و مدارک لازم درسفارت الزامی است.

ب- چنانچه نوع طلاق (شرعی) رجعی باشد، ثبت طلاق منوط به گذشت 90 روز از اجرای صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع خواهد بود.

ج-  مراجع قابل قبول این سفارت برای اجرای صیغه شرعی طلاق مسجد کبود ایروان حاج آقای موحدی فر و  ضمنا اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی (مسیحی، زرتشتی و کلیمی) این گواهی را از مراجع دینی و مذهبی خود دریافت می نمایند.

 

 پس از تهیه مدارک فوق الذکر، با مراجعه به سامانه میخک به آدرس https://mikhak.mfa.gov.ir یکی از زوجین درخواست ثبت طلاق را به صورت الکترونیکی انجام داده و پس از بارگذاری مدارک در آن سامانه، کد رهگیری دریافت نمایند. سپس همراه با مدارک فوق به سفارت مراجعه نمایند.

 

حالت سوم -  درخواست ثبت طلاق بر اساس تقاضای زن:

 پس از انجام طلاق ارمنستان و طلاق شرعی ، زن با مراجعه حضوری به سفارت و ارائه مدارک ذیل تقاضای ثبت طلاق می نماید. مراتب توسط سفارت به مرد جهت همکاری برای ثبت طلاق اطلاع رسانی می گردد. چنانچه ظرف مهلت یکماه از تاریخ اطلاع رسانی، مرد برای ثبت طلاق همکاری ننماید، واقعه طلاق با درخواست زن و با مراجعه حضوری به ثبت خواهد رسید.

 مدارک لازم:

1- اصل شناسنامه معتبر زن

2- اصل گواهی اجرای صیغه طلاق شرعی که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان توسط مراجع قابل قبول نمایندگی جاری شده باشد.

3- اصل حکم طلاق قطعی دادگاه ارمنستان  که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان صادر شده باشد. ( به همراه ترجمه فارسی حکم طلاق )

4- یک قطعه عکس جدید با زمینه روشن ( عکس بانوان با رعایت حجاب اسلامی باشد.)

5- اصل سندازدواج ( درصورت دراختیار داشتن)

6- نشانی پستی همسر در ارمنستان

7- پرداخت هزینه ثبت طلاق  بر اساس جدول هزینه های خدمات

8-اصل ترجمه فارسی حکم قطعی طلاق دادگاه ارمنستان

 پس از تهیه مدارک فوق الذکر، با مراجعه به سامانه میخک به آدرس https://mikhak.mfa.gov.ir یکی از زوجین درخواست ثبت طلاق را به صورت الکترونیکی انجام داده و پس از بارگذاری مدارک در آن سامانه، کد رهگیری دریافت نمایند. سپس همراه با مدارک فوق به سفارت مراجعه نمایند.

توجه:

الف- ضمن اینکه زوجین باید مقیم ارمنستان  باشند حضور متقاضی به منظور ارائه درخواست و مدارک لازم درسفارت  الزامی است.

ب- چنانچه نوع طلاق (شرعی) رجعی باشد، ثبت طلاق منوط به گذشت 90 روز از اجرای صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع خواهد بود.

ج- مراجع قابل قبول این سفارت مسجد کبود ایروان حاج آقای موحدی فر می باشد. ضمنا اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی (مسیحی، زرتشتی و کلیمی) این گواهی را از مراجع دینی و مذهبی خود دریافت می نمایند.

 

 

حالت چهارم  -  تقاضای ثبت طلاق ازطرف مرد یا زن به دلیل خودداری یکی از آنان دراجرای صیغه طلاق شرعی:

 چنانچه حکم قطعی طلاق دادگاه کشور ارمنستان  با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنها صادرشده باشد لیکن به دلیل عدم همکاری یکی از آنان، امکان اجرای صیغه طلاق شرعی توسط مراکز اسلامی مورد تأیید سفارت میسر نگردیده باشد ، متقاضی می تواند با مراجعه حضوری و ارائه مدارک ذیل، تقاضای اجرای صیغه طلاق شرعی و ثبت طلاق نماید. بدین صورت که مدارک به منظور دریافت مجوز مربوطه به تهران ارسال می گردد و پس از دریافت مجوز، متقاضی می تواند با مراجعه حضوری به سفارت نسبت به ثبت طلاق اقدام نماید. ( روند استعلام از تهران  و دریافت پاسخ معمولا  3 الی 4 ماه زمان می برد.)

مدارک لازم:

1- اصل  و یک نسخه تصویر حکم قطعی طلاق صادره دادگاه ارمنستان  که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان صادر شده باشد. ( به همراه ترجمه فارسی حکم طلاق )

2- اصل ترجمه فارسی حکم قطعی طلاق دادگاه ارمنستان

3- اصل شناسنامه معتبر ایرانی متقاضی

4- اصل سند ازدواج ( درصورت دراختیارداشتن )و یک نسخه تصویر از صفحات یک  تا پنج

5- شرح کتبی وضعیت زناشوئی متقاضی قبل و بعد از طلاق ارمنستان

6- نشانی پستی و تلفن  همسر در کشور ارمنستان

7- تکمیل فرم وکالتنامه توسط متقاضی جهت اجرای صیغه شرعی، که در حضور کارشناس کنسولی در نمایندگی امضاء و تایید می شود.

8- ارائه یک پاکت تمبردار سفارشی که نشانی دقیق پستی طرف غایب بر روی آن درج شده باشد.

9- پرداخت مبلغ مندرج در جدول تعرفه‌های کنسولی برای ثبت یک طرفه طلاق با مجوز مرکز، مبلغ مندرج در جدول تعرفه‌های کنسولی جهت تایید حکم طلاق ارمنستان و مبلغ مندرج در جدول تعرفه‌های کنسولی بابت وکالتنامه طلاق

این مبالغ در بانک ملت ایروان قابل پرداخت است.

توجه :

در صورت عدم اطلاع از نشانی پستی همسر در ارمنستان  امکان ثبت طلاق در نمایندگی میسر نیست و متقاضی و یا وکیل رسمی وی می بایست از طریق مراجع قضایی داخل کشور نسبت به طرح و پیگیری امر طلاق خود اقدام نمایند. برای پیگیری از طریق مراجع قضایی داخل کشور اصل حکم طلاق می بایست توسط این نمایندگی تایید گردد. جهت انجام وکالت در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان  به توضیحات بخش وکالتنامه مراجعه نمایند.

*  جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می توانید در کانال تگرام سفارت عضو شوید. *